Sprostowanie ZZKRL dotyczące odbioru zapasowego centrum zarządzania ruchem lotniczym (ZCZRL) w Poznaniu
Opublikowano:
2020-06-18
Sprostowanie Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego dotyczące odbioru zapasowego centrum zarządzania ruchem lotniczym (ZCZRL) w Poznaniu opublikowane w serwisie dlapilota.pl 18 czerwca 2020

Szanowni Państwo,

jako Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego, a zatem pracowników, którzy z oczywistych względów są tym zagadnieniem bardzo zainteresowani, pragniemy sprostować informacje, które ukazały się w dniu 16 czerwca 2020 roku w przestrzeni medialnej, dotyczące odbioru zapasowego centrum zarządzania ruchem lotniczym (dalej: ZCZRL) w Poznaniu.

Na poświęconej temu tematowi konferencji poinformowano, że nowopowstałe ZCZRL jest pierwszym oddanym do użytku elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tymczasem centrum to nie ma z niewybudowanym jeszcze lotniskiem nic wspólnego. Jest to bowiem budynek centrum kontroli zbliżania dla lotniska w Poznaniu, do którego można przenieść służbę kontroli ruchu lotniczego z Warszawy, gdyby z jakiegoś powodu należało ewakuować personel z podstawowego centrum zarządzania ruchem lotniczym.

Warto również nadmienić, że nowe ZCZRL powstało z inicjatywy poprzedniego zarządu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i od początku wzbudzało sporo kontrowersji, również na płaszczyźnie finansowej, ale przede wszystkim dlatego, że dojazd pracowników z Warszawy do Poznania i tymsamym przejęcie ruchu w sytuacji krytycznej zajmie przynajmniej kilka godzin. Przedstawianie zatem tej inwestycji jako dedykowanej CPK nie znajduje potwierdzenia w faktach, gdyż jest to projekt, który powstał od CPK zupełnie niezależnie.

Potwierdzają to oficjalne dokumenty, podpisane również przez Ministerstwo Infrastruktury, a konkretnie przez będącego w tym czasie Sekretarzem Stanu Pana Mikołaja Wilda. Nasuwa się zatem pytanie czy doszło do zmiany przeznaczenia nowopowstałego obiektu, czy mamy jedynie do czynienia z naprędce budowaną narracją mającą udowodnić postęp prac przy CPK. Jeśli bowiem doszło do zmiany przeznaczenia jednej z inwestycji realizowanych przez PAŻP, powinno to zostać uwzględnione w planie skuteczności działania na lata 2020-2024 (np. poprzez dokonanie rewizji) oraz powinni być o tym powiadomieni przewoźnicy lotniczy i Komisja Europejska.

Z poważaniem,

Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego

link do dokumentacji:
https://www.ulc.gov.pl/_download/loz/performance_plan/Updated_Performance_Plan_Poland_RP3_
dated_18.11.2019.pdf

Link do sprostowania w portalu dlapilota.pl